سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
مزدآبادی

حوزه/ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: توجه تلویزیون روی تولیدات مناسبتی باید بیشتر باشد زیرا این دست تولیدات قادرند جزو گونه‌های پرمخاطب تلویزیون باشند.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه فیلم یا سریال مناسبتی باید با بهترین کیفیت ساخته شود، گفت: تولیدات مناسبتی در تلویزیون یکی از گونه‌های پرطرفدار برنامه‌سازی است. برای مثال در ماه رمضان برنامه‌هایی که روانه آنتن می‌شود عموماً با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده است اما این خصیصه مثبت معمولاً تنها به تولیدات ماه رمضان تامین پیدا می‌کند و دیگر مناسبت‌ها را در بر نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از مناسبت‌های مهم در ایران اسلامی ایام محرم است که مردم به عزاداری سیدالشهداء مشغولند اما تولید عموماً آثار پرمخاطب و جذابی نیستند چون صرفاً تلاش دارند در ظاهر به این موضوع نظر کنند بدون اینکه قصه برایشان مهم باشد، این بی‌توجهی در شرایطی است که ما در گذشته کارهای بسیار پرمخاطبی با محوریت عاشورا داشتیم.

مزدآبادی ادامه داد: سریال «سفر سبز» و «شب دهم» دو نمونه بسیار موفق در این حوزه هستند که هنوز بعد از بارها پخش شدن برای مردم جذابیت دارد. دلیل این امر روشن است. در این دو مجموعه کارگردان تلاش نکرده صرفاً مناسک عزاداری را نشان دهد بلکه تاکید اصلیش روی غنای فیلمنامه بوده است. در «سفر سبز» جوانی به ایران سفر می‌کند. او برای یافتن کودکی خود اتفاقات متعددی را تجربه می‌کند و در نهایت با توسل به امام حسین(ع) گمشده‌اش را در می‌یابد. در «شب دهم» نیز به تاریخ معاصر ایران توجه شده است.

این فیلمساز ادامه داد: برای اینکه یک سریال مناسبتی کیفیت لازم را داشته باشد باید در قدم اول زمانی که برای ساخت اثر صرف می‌شود کافی بوده تا تعجیل به آن ضربه نزند. همچنین امکاناتی که برای ساخت در نظر گرفته می‌شود باید جوابگوی نیازهای فیلمنامه باشد. متاسفانه گاهی اوقات این تصور وجود دارد که سریال‌ها و فیلم‌های مناسبتی باید آثاری ارزان قیمت باشد در حالیکه در این عرصه می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب بیشترین دستاورد را به دست آورد.

مزدآبادی با بیان اینکه سریال «مختارنامه» پس از بارها پخش هنوز هم تماشاگر خود را دارد، بیان کرد: سال‌هاست از پخش نخستین بار سریال «مختارنامه» می‌گذرد اما هر سال در ایام محرم باز هم شاهد پخش این مجموعه هستیم ولی هیچگاه مخاطب بابت پخش متعدد این سریال معترض نبوده است، چون همیشه این کار زیبایی‌های خود را دارد؛ برای همین تمام هزینه که برای مختارنامه شده یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فیلم‌های سینمایی اشاره کرد و گفت: وضعیت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی که در آن محرم موضوع اصلی است به هیچ وجه مقبول نیست چون عموماً کارهای این حوزه، فیلم‌هایی هستند که با هزینه کم تولید شده و داستانی سطحی و شعاری دارند. پس کمترین میزان مخاطب را به سمت خود جذب می‌کنند در سینما وضعیت کمی متفاوت است زیرا فیلم‌هایی که در سینما تولید می‌شود عموماً کیفیت بهتری نسبت به تلویزیون دارد. برای مثال فیلمی چون «دل شکسته» نگاهی معاصر و زیبا به امام حسین (ع) دارد.

این فیلمساز در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: عشق به اباعبدالله(ع) تنها مربوط به یک رده سنی نیست بلکه در همه ژانرها می‌توان از آن بهره برد، برای همین در برنامه سازی کودک نیز باید این موضوع را مدنظر قرار داد و مخاطب این رده سنی را به گونه‌ای تربیت کرد که از کودکی با عشق امام حسین (ع) آمیخته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha